Sider

tirsdag 29. desember 2009

Slik bytter du julegaver





Det er faktisk ingen selvfølge at du får byttet julegaver. Pakken kan være feilfri og uåpnet, men har du ikke kvittering, kan heller ikke butikken være pålagt å gi deg verken tilgodelapp eller pengene tilbake.


Men hvem har egentlig kvittering på en julegave?



Vær høflig


Første bud bør derfor være å opptre ydmykt og høflig. Det dummeste man kan gjøre er å troppe opp i disken og kreve en rett man egentlig ikke har.

De fleste butikker har imidlertid en uskreven regel på at folk får bytte åpenbare gaveartikler som klær, CD-er, bøker, smykker og leker, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Har du en byttelapp, er det ikke noe problem å få byttet en vare. Det samme gjelder hvis den du har fått presangen av, har tatt vare på kvitteringen.





Vanskelig med penger tilbake


En god idé kan derfor være å ta vare på alle "julekvitteringer" i en konvolutt til ut i januar.

Det du bør ha få forhåpninger om, er å få pengene tilbake. Du har normalt valget mellom å ta ut en vare som forretningen har, eller eventuelt å akseptere en tilgodelapp hvis du blir tilbudt det.


I romjulen og i januar er det vanlig med salg. Mange er usikre på hva de kan kreve. En vare som ble kjøpt i desember kan for eksempel være 50 prosent billigere over jul. Det er likevel ikke rimelig å levere inn én vare og kreve to varer tilbake.

Du må generelt akseptere å få bytte til en tilsvarende vare på byttetidspunktet.

Ofte kan du få en tilgodelapp, men selger kan da sette som betingelse at den ikke kan benyttes på salgsvarer





Gavekort god løsning

Ekstra heldig har du vært hvis du har fått et gavekort til jul. Da burde det ikke være noe problem å skaffe seg noe som har stått på ønskelisten.

Vær imidlertid oppmerksom på at noen butikker ikke lar deg bruke gavekortet på salgsvarer.


Dette bør i så fall være avtalt på forhånd, da med den som har kjøpt gavekortet, eller være oppført på selve kortet.



Brutt forsegling

En av de tingene som er vanskeligst å få byttet, er DVD-filmer og spill. Hvis du fikk en kjip actionfilm, og heller vi ha Sex & The City, blir det vanskelig å bytte med mindre selgeren har forseglet coveret.

Er det ingen forsegling, må selgeren bruke skjønn.

Er det en feil eller mangel produktet, trer Forbrukerkjøpsloven inn. Forutsatt at du får tak i kvittering, plikter selger å reparere eller erstatte varen, så lenge man har oppdaget feilen innen rimelig tid.



Forbrukerrådets kjøpevettregler



1. Ta vare på kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.


2. Du har 14 dagers angrerett ved kjøp på internett, telefon eller postordre. Du har ikke angrerett i butikk.


3. Avtal bytterett før du handler. Du har ikke automatisk rett til å bytte en feilfri vare.


4. En garanti skal gi deg noe ekstra, og kan aldri ta fra deg rettighetene i forbrukerkjøpsloven.


5. Klag til selger med en gang du oppdager feil ved varen. Du har minimum to års klagerett, fem år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år


6. Ikke gi opp selv om selger sier at ”garantien gjelder ikke”. Sjekk alltid rettighetene dine etter forbrukerkjøpsloven!


7. Selger har rett og plikt til å undersøke varen. Ved feil du selv ikke er ansvarlig for, skal du ikke betale for undersøkelse og reparasjon.


8. Ved reparasjon, kan du kreve lånegjenstand om reparasjonen tar mer enn en uke.


9. Selger kan rette samme feil to ganger. Etter dette kan du kreve ny vare, prisavslag eller heve kjøpet.


10. Har du betalt med kredittkort, og ikke får tilbake pengene du har krav på fra selger, kan du få dem fra banken (kortutsteder).

 

Kilde: www.henne.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar