Sider

torsdag 22. oktober 2009

Slik får du bedre selvtillit




Mia Törnblom har utviklet en selvcoachende øvelse; Jeg-er-bra-boken. Dette er en form for dagbok du skriver i noen minutter på slutten av dagen. Den består av 3 deler:






BRA: En øvelse er å skrive ned tre positive ting- tre gode egenskaper om deg selv til deg selv hver dag i en bok. Jeg-er-bra boken. Spør deg selv: hva har vært bra med meg i dag? Legg fokuset på egenskaper du har vist, i stedet for prestasjoner. Forsøk å skryte ordentlig, og øv på å sette en "etikett" - en egenskap på dine gode ting. Eksempelvis: "I dag var jeg modig da jeg sa hva jeg egentlig følte". "Sa nei til Ola når jeg mente nei: modig og selvrespekterende. "Lekte med min sønn selv om jeg var trøtt: Jeg er en god mamma" . Noen dager er ikke livet like enkelt, da kan eksempelvis det være bra med ”Slo ikke sjefen i trynet selv om han var en dust”, ”Lot være å starte krangel med kjæresten selv om det fristet”.






TAKK: Skriv opp minst en ting du er takknemlig over akkurat i dag. Det er smart å være takknemlig for det vi faktisk har i livene våre. Det betyr ikke at vi sier nei til mer, men det er positivt å stoppe opp og se hva vi har som er bra. Det å øve opp takknemlighet gjør at vi velger en mer positiv innstilling til det vi har og er i livet. Eksempel: "Takk for mitt bosted. Takk for mine herlige venner. Takk for muligheten jeg fikk på jobben i dag" Igjen er det noen dager som byr på større utfordringer iht det å føle seg takknemlig- da kan "Takk for at denne jævla dagen er over" være grei å ha med!






HJELP: Siste rubrikk handler om å skrive ned hva du ønsker hjelp til i morgen. Mange blir ofte liggende våkne om kvelden med mange urolige tanker om morgendagen. Å sette dette ned på papiret og be om hjelp gjør at du enklere tømmer hodet og får sove! Gjennom det indentifiserer du hva du egentlig er urolig for og ber om hjelp til å kunne håndtere det. Når du har skrevet ned hva du uroer deg blir det tydelig hva som tynger deg, og du behøver ikke uroe deg for at du glemmer det. Det står jo i boken. Hvem du ber om hjelp velger du selv i forhold til hva som passer for deg, det kan være: din underbevissthet, det gudommelige i deg, den kloke delen av deg selv, ditt indre kompass, universet osv.


 
Kilde: http://www.kvinneguiden.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar