Sider

torsdag 21. januar 2010

Dette er bra hjerneføde





Først og fremst må du sørge for at hjernen har energi til å jobbe. Denne energien henter du fortrinnsvis fra karbohydrater i brød, pasta og godteri.


Fet mat virker sløvende, så glem alt om fastfood og kaker når hjernen skal jobbe hardt. Protein virker derimot oppkvikkende, så spis godt med kjøtt, melkeprodukter, fisk og fjærkre, eller lag en lapskaus med f.eks. erter, bønner eller linser. Husk at det skal være magre proteinkilder. Fisken må imidlertid gjerne være av den fete typen, for vitenskapelige undersøkelser viser nemlig at omega-3-fettsyrer fremmer hjerneaktiviteten, i motsetning til mettet fett. Makrell, sild og ål er stort sett de eneste kildene til disse fettsyrene.

B-vitaminene har stor betydning for utallige av de prosessene som er involvert i hjerneaktiviteten. De viktigste B-vitaminene finnes spesielt i kjøtt og fisk, men også i melk, helkornprodukter og nøtter. De heter tiamin og niacin. Ut over å klare hjernen og øke konsentrasjonsevnen virker B-vitaminene dempende på stress. Det er praktisk i situasjoner der du skal holde hodet kaldt og konsentrere deg intenst om et arbeid.

 
Kilde: www.iform.nu

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar