Sider

mandag 16. februar 2009

Forslag til budsjett




30% går til mat/husholdning. Dette forutsetter at vi har et fastsatt ukesbeløp, slik at vi ikke bruker opp alt de ukene lønna har kommet og har minimalt når barnetrygden har kommet. Det ideelle for oss er å ha en egen konto for matpenger og så ta ut ukesbeløpet hver fredag.


45% går til regninger. Noen måneder er det penger til overs når regningene er betalt, disse blir stående på kontoen og samle seg opp til de større regningene som kommer f.eks. kvartalsvis.


5% går til jul/sommerferie. Fra nyttår til sommeren spares det til sommerferien, og fra sommeren til jul spares det til julefeiringen.


5% til klær, sko og utstyr. Denne er gull verdt når tre av barna trenger nye gymsko omtrent samtidig. I sommermånedene bruker man kanskje ikke alt som er i denne potten, men så kommer høsten og da er det godt å ha spredt akkurat den utgiften.


5% går til bursdager og høytider (påske, 17. mai etc.). Slike ting var sånt jeg overhodet ikke tok høyde for før i budsjettene mine. Derfor ble det bare krøll og en særdeles svingende økonomi rundt spesielt de forskjellige høytidene. Å handle inn til slike ting med øremerkede penger uten at resten av økonomien lider, er en deilig følelse og gir høytidsfeiringer helt uten den vonde knuten i magen når man tror man kanskje kan ha brukt for mye penger. For nå VET man jo hva man har å forholde seg til.


5% går til store innkjøp. Å leve økonomisk uten å noensinne unne seg noe blir for uoppnåelig for meg. Det går ut over motivasjonen og kan lett føre til langvarig marinering i selvmedlidenhet. For meg var cluet å være mer bevisst på hva jeg ønsket meg. Å gjenoppdage gleden ved å spare til noe, planlegge, drømme… og så kunne kjøpe det kontant.


5% går til en buffer. Her er jeg litt usikker på om jeg kanskje bør forandre litt på hvor stor andel som skal gå til buffer. Jeg vet ikke om det er uflaks, et for lavt sparebeløp eller for ukritisk syn på hva som er “krise”, men det virker som om vi litt for ofte starter på scratch med buffersparingen. Følelsen av å ha et sikkerhetsnett er sinnsykt god, synes jeg. Og for meg er også utrygghetsfølelsen ved å ikke ha det tilsvarende dårlig.


Ha gjerne flere kontoer til dette.




Kilde: http://www.pengevett.info/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar